TV-kanna - nya vanor med TV:ns intåg
I samband med televisionens intåg i Sverige på 1950-talet börjar en ny typ av termos att användas – den så kallade TV-kannan.
Tillverkning av termosflaskor i Sverige startade 1915, men det var engelsmannen Sir James Dewar som redan 1874 konstruerade det första glaskärlet med isolerande egenskaper. Principen är två försilvrade glasväggar med ett vakuum emellan.
Förändrade vanor
Radiotjänst, senare Sveriges Radio, började med sina reguljära TV-sändningar den 15 september 1956, vilket räknas som den officiella starten för TV i Sverige. I juni 1957 hade cirka 10 000 svenskar skaffat mottagare. Den stora ökningen kom i samband med fotbolls-VM 1958, då över 120 000 apparater såldes. Fyra år efter starten hade över en miljon licenser lösts. De första reguljära TV-sändningarna i Norrbotten skedde dock först i november 1961.
TV-tittandet förändrade svenska folkets liv och umgängesmönster och våra fritidsvanor förändrades i grunden. Nu behövde man inte längre gå ut på lokal för att se och höra något av intresse. Istället samlades familj och vänner framför TV-apparaten och tittade på till exempel Hylands hörna. Även grannar utan TV bjöds in till den gemensamma TV-kvällen.
En helt ny marknad med föremål uppstod kring TV:n. Några exempel är TV-soffan, TV-hyllan, TV-bänken och inte minst TV-kannan. Innan man bänkade sig framför TV:n förbereddes kvällsfikat och TV-kannan fylldes på med kaffe, så att man inte skulle behöva gå ifrån mitt i sändningen för att koka kaffe.
Svenskarnas TV-vanor har förändrats sedan 1950- och 1960-talen, men beteckningen TV-kanna lever vidare. TV-kannan (Nbm 21187) i Norrbottens museums föremålssamling, bilden ovan, kommer från Arvidsjaur och användes på 1970-talet.
Formgivare
Den typiska TV-kannan hade ett hölje av flätad plast kring termosflaskan. Det var flera kända formgivare, som Sigvard Bernadotte och Carl-Arne Breger, som gav kannorna sin egen design. En klassiker bland TV-kannor blev Carl-Arne Bregers termoskanna "Signatur" från 1962, tillverkad i plast och teak av Husqvarna Borstfabrik. "Signatur" sålde först dåligt, men när folk förstod att det gick att ställa Melittafiltret direkt på kannan blev den en stor succe.
Anja Wrede
Antikvarie, Norrbottens museum
(publicerad 2010)
Läs mer:
- Björklund, Anders & Silvén, Eva (red.), Adressat okänd: framtidens museiföremål, Carlsson, 1996.
- Eriksson, Thomas, Älskade pryl!: reklam- och prylhistoria för rekordårens barn, Prisma, 1999.